Lingua Spagnola - Spanish - 022Ec (2009-2010)

Academic Year of the Course: 
2009-2010
Course: 
022EC
Lingua Spagnola - Spanish - 022Ec
Teaching staff: 
Federica Dominguez Colavita
Course Outlines: 
OBJECTIVES, LINGUA SPAGNOLA - SPANISH - 22EC: The two major objectives of this course are: 1. To prepare our students to understand and produce oral/written coherent Spanish statements; 2. To introduce our students to basic commercial and economic Spanish vocabulary. RELATION WITH OTHER COURSES: This course is related to Dott.sa Itziar Diaz-Telenti's lectorate. PROGRAM LINGUA SPAGNOLA - SPANISH - 22EC: a. GENERAL SECTION (I. Semantics, II. Phonology, III. Morphology and syntax): I. Semantics: General vocabulary. Commercial and economic vocabulary. II. Phonology: The Spanish phonologic system. III. Morphology and syntax: 1. Articles. 2. Nouns and adjectives, gender and number. 3. Descriptive adjectives, comparative, superlative. 4. Demonstratives. 5. Possessives (before and after nouns). 6. Cardinal numbers (-1..). 7. Ordinal numbers (first to tenth). 8. Personal pronouns (subject, direct object of the verb, indirect object of the verb). 9. Auxiliary verbs (ser/estar/haber, indicative). 1. Uses of ser/estar. 11. Regular and irregular verbs: regular verbs (amar, temer, partir, indicative); irregular verbs (contar, dar, decir, ejercer, hacer, ir, poder, poner, querer, saber, tener, valer, only present/imperfect and future tenses & all four perfect tenses, indicative). 12. Prepositions (simple and compound): the case of "a" + personal direct object; differences between para and por. b. MONOGRAPHIC SECTION: Brief texts in Spanish. These texts appear in "Dispensa n. 5", and can be requested to Professor Colavita: federica_colavita@yahoo.it c. DIDACTIC DOCUMENTS OR "DISPENSE": There are six documents, or "dispense", for this course: three documents with exercises for each part of the general section (1.Semantics, 2.Phonology, 3.Morphology and Syntax), document 4.Verbs, document 5.Texts from the monographic section, and document 6.Help for preparing the final examination. These six documents can be requested by email to Professor Colavita: federica_colavita@yahoo.it d. FINAL EXAM: There will be a written exam for all students consisting of a test about the general section (semantics, phonology, morphology-syntax). There will be an oral exam for all students that pass the written exam, about both the general section of the program, and about the corresponding monographic part (reading, questions, answers).
Link other Courses: 
Collegamenti con il corso di lettorato di Lingua Spagnola (dott.ssa Itziar Díaz-Telenti).
Contents: 
PROGRAMMA DEL CORSO DI LINGUA SPAGNOLA - SPANISH (022EC) a. PARTE GENERALE (I.Semantica, II.Fonologia, III.Morfosintassi): I. Semantica: Lessico generale e linguaggi settoriali. 1. Lessico basico e generale. 2. Lessico settoriale commerciale ed economico. II. Fonologia: Il sistema fonológico spagnolo. III. Morfosintassi: 1. L'articolo. 2. Il sostantivo e l'aggettivo, genere e numero. 3. Aggettivi qualificativi, comparativi e superlativi. 4. Dimostrativi (este, ese, aquel). 5. Possessivi (anteposizione, posposizione). 6. Numerali cardinali (0-1.000.000). 7. Numerali ordinali (1º-10º). 8. Pronomi personali (soggetto, oggetto diretto, oggetto indiretto). 9. Verbi ausiliari (ser/estar/haber, modo indicativo completo). 10. Usi di ser/estar. 11. Verbi regolari (amar, temer, partir, modo indicativo completo); e verbi irregolari (contar, dar, decir, ejercer, hacer, ir, poder, poner, querer, saber, tener, valer, soltanto presente, pretérito imperfecto, futuro impefecto e tempi perfetti del modo indicativo). 12. Alcune preposizioni semplici e complesse (casi particolari: a + oggetto diretto personale; para/por). b. PARTE MONOGRAFICA: La parte monografica del corso presenta il lessico generale e settoriale in brevi testi in lingua spagnola. Questi testi (dispensa n.5) possono essere richiesti via email alla Prof.ssa Colavita: federica_colavita@yahoo.it c. DISPENSE: Ci sono sei dispense per questo corso: tre dispense con esercizi per ogni punto della parte generale del programma (1.Semantica, 2.Fonologia, 3.Morfosintassi), la dispensa 4.Verbi, la dispensa 5.Testi del corso monografico, e la dispensa 6.Aiuto per la preparazione dell'esame. Queste sei dispense possono essere richieste via e-mail alla Prof.ssa Colavita: federica_colavita@yahoo.it d. ESAME: Prova scritta per tutti gli studenti: test linguistico sulla parte generale (semantica, fonologia, morfosintassi). Prova orale per tutti gli studenti che abbiano approvato la prova scritta: colloquio sulla parte generale e colloquio sul corso monografico: lettura e colloquio in lingua spagnola sui testi della relativa parte monografica
Recommended Texts: 
RECOMMENDED TEXTS, LINGUA SPAGNOLA - SPANISH - 022EC: 1. Ares, Alida. Gramatica espanola para estudiantes italianos, Trieste: Einaudi/Paolo Deganutti, 1997. 2. Un dizionario bilingue di almeno 50.000 voci, i.e. Gallina, Anna Maria. Diccionario spagnolo-italiano/italiano-spagnolo, Milano: Mursia. 3. Berschin, H.-J. Fernandez-Sevilla-J. Felixberger, La lingua spagnola-Diffusione, storia, struttura, ed. it. di P. Taravacci, Firenze: Le Lettere, 1999. 4. Gili Gaya, S. Curso superior de sintaxis espanola, Barcelona: Biblograf, 1980. 5. Navarro Tomas, T. Manual de pronunciacion espanola. Madrid: Publ. Rev. Filologia Espanola, 1961. 6. Diccionario de la lengua espanola. Madrid: Real Academia Espanola, 1992. 7. Casares, Julio. Diccionario ideologico de la lengua espanola. Barcelona: Gustavo Gili (monolingue). 8. Carbonell, Sebastian. Dizionario fraseologico completo italiano-spagnolo e spagnolo-italiano. Milano: Hoepli. 7. Website Spanish Grammar: http://www.studyspanish.com/tutorial.htm
Last update: 12-11-2013 - 16:28