Quality Assurance

Department Quality Assurance

Pagina web Presidio della Qualità

 

 


Direttore di Dipartimento:

Donata VIANELLI

Direttore Vicario

Elena PODRECCA

 

Giunta di Dipartimento

composizione

Functions


- responsible for the quality of teaching and research

- responsible for the implementation of the SUA-RD.

 

Consiglio di Dipartimento

Pagina Web del Consiglio di Dipartimento

Duties/responsibilities

  • defines strategies for planning teaching and research;
  • establishes roles and responsibilities in its organization;
  • is responsible for the design and implementation of the CdS;
  • approves (ratifies the CdS Council) the review reports of the CdS;
  • approves corrective and improvement actions proposed by the CdS;
  • approves resource requirements for the achievement of identified quality objectives; and
  • approves the SUA-RD.

 

Gruppo per l'AQ di Dipartimento

Composition:

Teaching staff components (Delegates)

Michele BERTONI (delegato per la didattica);

Barbara CAMPISI (delegata per la Qualità);

Giuseppe BORRUSO (delegato per il trasferimento tecnologico, rapporti con il territorio, public engagement);

Gianni BOSI (delegato alla ricerca);

Alberto DREASSI (delegato all'orientamento in uscita);

Alberto DREASSI (delegato all’orientamento in entrata – area economico-aziendale);

Francesco PAULI (delegato all’orientamento in entrata – area statistica e scienze attuariali);

Francesco PAULI (delegato per le attrezzature e i servizi informatici);

Paola ROSSI (delegata per il Tutorato e le competenze trasversali);

Ludovico CARRINO (Delegato per le Studentesse e gli Studenti);

Ludovico CARRINO (Vice-Delegato per il tutorato e le competenze trasversali);

Rubina ROMANELLO (Delegata alla Comunicazione)

Lucia ROTARIS (delegata per le relazioni e la mobilità internazionale);

Mariangela SCORRANO (Vice-delegata per le relazioni e la mobilità internazionale);

Francesca KRASNA (delegata per la disabilità e l'inclusione);

Guido MODUGNO  (delegato per la disabilità e l'inclusione);

Lucia ROTARIS (delegata per la disabilità e l'inclusione)

Gianluigi GALLENTI (Presidente commissione paritetica);

Guido BORTOLUZZI (Coordinatore del dottorato di ricerca);

Guido BORTOLUZZI (Referente laboratorio ITT Lab);

Paolo BOGONI (Referente laboratorio di merceologia)

Giuseppe BORRUSO (Referente laboratorio di geografia);

 

Technical administrative staff components

Piero GABRIELLI (Segretario Amministrativo);

Lucia MOTTICA (Segreteria Amministrativa del Dipartimento);

Gianfranco PROTTI (Segreteria Amministrativa del Dipartimento);

Andrea OBERSNEL (Segretario Didattico)

 

Functions

  • disseminates the Quality Assurance guidelines defined by the Quality Presidium within the Department;
  • ensures, to the extent of its competence, the correct compilation of the Single Annual Form of Study Courses (SUA-CdS) and Departmental Research (SUA-RD) and the related Review Reports;
  • assists the Department Director in planning improvement actions and verifies their effectiveness;
  • fosters communication within itself and with other structures involved in educational processes.

Gruppo AQ nella DIDATTICA

Commissione paritetica docenti-studenti (Joint faculty-student committee)

Composizione

Functions for QA of educational activities and student services:

  • evaluates educational offerings, teaching quality and student service activities by professors and researchers;
  • identifies indicators for the evaluation of the results of teaching and student services;
  • expresses opinions on the activation, modification and suppression of courses of study, coverage of teaching and teaching regulations of activated courses of study;
  • carries out dissemination activities of the University's quality policies towards students;
  • prepares an annual report containing proposals for improvement in the areas of its competence.

Gruppi AQ nei Corsi di Studio

Funzioni del Gruppo AQ del Coordinatore del CdS

Il Gruppo AQ di CdS:

  • monitors data on courses of study (teaching activities and support services)

  • conducts the review of the courses themselves, identifying their strengths and weaknesses, identifying improvement actions and verifying their proper implementation with stakeholders.

Il coordinatore del Corso di Studio:

  • has peripheral operational responsibility for the entire QA process of the study course and is accountable for the design, conduct and verification (Annual Review and Cyclical Review) of the same course;

  • is guarantor of the QA of the course of study at the peripheral level and informs the Department Director of any problems that might affect the proper conduct of teaching activities, including on the basis of student reports;

  • communicates the results of its activities, including by means of the Single Annual Form of the course of study (SUA-CdS).

Composizione dei gruppi AQ nei singoli CdS del Dipartimento: 

 

Corso di Laurea triennale in Economia e gestione aziendale:

Francesco VENIER (Coordinatore del Cds), Guido BORTOLUZZI, Andrea TRACOGNA, Federico PADOVAN, Anna VESCOVI (studentessa), Giulia TENTOR (studentessa), Dyego TULJAK (studente)

Tutor: Francesco VENIER, Guido BORTOLUZZI, Andrea TRACOGNA

  

Corso di Laurea triennale in Economia internazionale e mercati finanziari:

Elena PODRECCA (Coordinatrice del CdS), Gaetano CARMECI, Loredana PANARITI, Matilde TREVISANI, Luciano ACQUAVITA, Giovanna DI DONATO (studentessa), Leo SKROBONIA (studente), Slavko TODOROVIC (studente), Matteo MAROK ZANET (studente)

Tutor: Giuseppe CITARELLA, Elena PODRECCA, Loredana PANARITI

 

Corso di Laurea in Statistica e informatica per l’azienda, la finanza e l’assicurazione:

Roberta PAPPADA' (Coordinatrice del CdS), Anna Rita BACINELLO, Gabriella SCHOIER, Andrea OBERSNEL, Alessia PERAZZI (studentessa), Gaia CASSESE (studentessa)

Tutor: Anna Rita BACINELLO, Roberta PAPPADA', Francesco PAULI

 

Corso di Laurea Magistrale in Economia, Ambiente e Sviluppo | Economia dei settori produttivi e dei mercati internazionali:

Mariangela SCORRANO (Coordinatrice del CdS), Francesco MAGRIS, Francesca KRASNA, Federico PADOVAN, Beatrice STROPPA (studentessa), Alessandro SOLBIATI (studente)

Tutor: Gaetano CARMECI, Lucia ROTARIS, Romeo DANIELIS

 

Corso di Laurea Magistrale in Strategia e consulenza aziendale / Strategia, Consulenza e Logistica Aziendale

Paola ROSSI (Coordinatrice del CdS), Alberto DREASSI, Giovanni LONGO, Luciano ACQUAVITA, Marzia BRUZZESE (studentessa), Denis ANGARANO (studente)

Tutor: Paola ROSSI, Alberto DREASSI, Giovanni LONGO

 

Corso di Laurea Magistrale in Scienze Statistiche e Attuariali

Liviana PICECH (Coordinatrice del CdS), Pietro MILLOSSOVICH, Francesco PAULI, Andrea OBERSNEL, Giosuè RINALDI (studente), Fabrizio Vincenzo RICCIO (studente)

Tutor: Pietro MILLOSSOVICH, Liviana PICECH, Francesco PAULI

 

Corso di Laurea Magistrale in Marketing e Management (NUOVO)

Giovanna PEGAN (Coordinatrice del CdS), Barbara CAMPISI, Patrizia DE LUCA, Giorgio VALENTINUZ, Andrea OBERSNEL, Giorgia D'ARONCO (studentessa), Giorgia POSOCCO (studentessa)

Tutor: Giovanna PEGAN, Eleonora MASIERO.

 

Composizione Comitati di indirizzo 2023-2025

CORSI DI AREA AZIENDALE

Componente interna:

−        Direttrice del dipartimento: Vianelli Donata

−        Coordinatori dei CdS:

           Francesco Venier, CdL Triennale in Economia e Gestione Aziendale

           Paola Rossi, CdL Magistrale in Strategia, Consulenza e Logistica Aziendale

           Giovanna Pegan, CdL Magistrale in Marketing e Management

−        Membri dei Nuclei di Coordinamento dei CdS: Guido Bortoluzzi, Andrea Tracogna, Alberto Dreassi, Giovanni Longo, Barbara Campisi, Patrizia de Luca, Giorgio Valentinuz

−        Referente d’area del Dipartimento: Andrea Tracogna

−        Delegato alla didattica del Dipartimento: Michele Bertoni

−        Rappresentante della Segreteria Didattica: Andrea Obersnel

−        Studente/essa dei CdS, scelto tra i rappresentanti degli studenti oppure studente del gruppo AQ di CdS

 

Componente esterna:

- Paolo Bonsignore, Head of Private Labels and Marketing, Coop Italia

- Stefano Crechici, Presidente Modiano Industrie Carte da Gioco ed Affini Spa

- Salvatore D’Alfonso, Dirigente Gruppo Ferrovie dello Stato

- Chiara De Nipoti, Presidente AIDDA FVG – Ass. Italiana Donne Imprenditrici e Dirigenti d’Azienda

- Mario Giamporcaro, Presidente dell’Ordine Commercialisti di Trieste 

- Lucio Gomiero, CEO & Managing Director

- Carlo Giordani, Vice Direttore Risorse Umane, Fincantieri Group 

- Sonia Lussi, Coordinatrice Ricerca e Innovazione, Confindustria Alto Adriatico 

- Luisa Marini, Direttrice Commerciale e Marketing, Eurospital

- Alessandro Marino, Managing Director at Italian – German Chamber of Commerce, Monaco di Baviera

- Marco Martella, Direttore della Sede di Trieste Banca D'Italia

- Paola Montanari, Amministratore Delegato Videe SpA

- Marcello Rita, Direttore Risorse Umane, AcegasApsAmga

- Massimo Romano, Direttore Integrated Reporting Assicurazioni Generali

- Enrico Samer, President & CEO presso SAMER & Co. Shipping SpA

- Andrea Santin, Direttore Risorse Umane, Illycaffè

- Franco Sergo, Commercialista e Revisore legale, Studio Sergo

- Vittorio Torbianelli, Autorità del Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale (ASPMAO)

- Stefano Visintin, Presidente Associazione Spedizionieri del Porto di Trieste

 

CORSI DI AREA ECONOMICA

Componente interna:

−        Direttrice del dipartimento: Vianelli Donata

−        Coordinatori dei CdS:

           Elena Podrecca, CdL Triennale in Economia Internazionale e Mercati Finanziari

           Mariangela Scorrano, CdL Magistrale in Economia, Ambiente e Sviluppo

 −       Membri del Nucleo di Coordinamento dei CdS: Gaetano Carmeci, Loredana Panariti, Matilde Trevisani, Francesco Magris, Francesca Krasna

−        Referenti d’area: Romeo Danielis e Gianluigi Gallenti

−        Delegato alla didattica del Dipartimento: Michele Bertoni

−        Rappresentante della Segreteria Didattica: Andrea Obersnel

−        Studente/essa dei CdS, scelto tra i rappresentanti degli studenti oppure studente del gruppo AQ di CdS

 

Componente esterna:

- Lydia Alessio Vernì, Agenzia Lavoro & Sviluppo Impresa Regione FVG

- Francesca Durin, Cassa Centrale Banca

- Fabio Morea, Area Science Park

- Marina Pittini, Presidente Fondazione Pittini

- Sandra Primiceri, COSELAG

- Achille Puggioni, Banca d’Italia

- Andrea Rusich, Info.Era

- Antonio Salera, Generali

- Vittorio Torbianelli, Autorità del Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale (ASPMAO)

  

CORSI DI AREA STATISTICA

Componente interna:

−        Direttore del dipartimento: Vianelli Donata

−        Coordinatori dei CdS:

           Roberta Pappadà, CdL Triennale in Statistica e Informatica per l’Azienda, la Finanza e l’Assicurazione

           Liviana Picech, CdL Magistrale in Scienze Statistiche Attuariali

−        Membri del Nucleo di Coordinamento dei CdS: Annarita Bacinello, Gabriella Schoier, Pietro Millossovich, Francesco Pauli

−        Referenti d’area: Nicola Torelli e Annarita Bacinello

−        Delegato alla didattica del Dipartimento: Michele Bertoni

−        Rappresentante della Segreteria Didattica: Andrea Obersnel

−        Studente/essa dei CdS, scelto tra i rappresentanti degli studenti oppure studente del gruppo AQ di CdS

 

Componente esterna:

Alessandro Carrato, Allianz SE (Munich)

Roberto Costa, ISTAT, sede territoriale FVG

Ivan Luciano Danesi, Head of Data Innovation, UniCredit

Rado Fonda, Head of Research, SWG

Giovanni Iaccarino, Fincantieri S.p.A. (Trieste)

Andrea Pezzotta, Assicurazioni Generali

Thomas Ronci, EY Advisory S.p.A. (Trieste)

Fabrizio Rovatti, Innovation Factory (Area Science Park)

Stefano Russo, Allianz S.p.A. (Trieste), Segretario del Comitato del Friuli Venezia Giulia dell'Ordine Nazionale degli Attuari

Ilaria Silvestri, Regione FVG (Servizio programmazione, pianificazione strategica, controllo di gestione e statistica)

Tiziana Tafaro, Presidente del Consiglio Nazionale degli Attuari

Alina Tcacenco, Milliman (Verona)

Stefano Visintin, Studio attuariale Visintin & Associati (Trieste), Presidente del Comitato del Friuli Venezia Giulia dell'Ordine Nazionale degli Attuari

 

AQ nella RICERCA

Commissione per la Ricerca dipartimentale

Composizione:

Gianni BOSI (delegato di dipartimento alla Ricerca), Guido BORTOLUZZI, Ludovico CARRINO, Leonardo EGIDI, Rosario MAGGISTRO

Functions

  • responsible for periodic monitoring activities in the individual department directed at evaluating the results of research activity and highlighting any critical issues that exist (departmental research review)
  • plans research activities (preliminary investigation of improvement objectives and consequent actions; promotion and organization of seminars, workshops, conferences and other initiatives; promotion and management of Department publications such as Research Papers or scientific volumes)
  • proposes criteria for the distribution of related funds within the Department, including through incentives and awards
  • proposes names for Investigative Committees for allocations on specific projects/activities (e.g., University Funding for Scientific Research Projects - FRA).

Più specificatamente, la Commissione:

  • plans and carries out the review of the objectives, annually and with any interim reviews of the planned indicators
    prepares the Annual Review, according to the timeline specified by the University

  • reports to the Department Council on the results of the monitoring, at least annually and with possible intermediate moments

  • ensures the transparency of the analysis and communication of the research results obtained (by means of elaborations carried out from the public data of the research catalog and made available to the Department's affiliates), at least annually and with possible intermediate moments

  • proposes the annual research award, according to the timeline indicated by the Department and in agreement with the University.

La Commissione per la ricerca è coadiuvata dai referenti del dipartimento in CVR di Ateneo

-       Paola ROSSI, area aziendale

-       Lucia ROTARIS, area economica

 

Segreteria Didattica:

Composizione:

Andrea OBERSNEL (Segretario didattico), Luciano ACQUAVITA, Giuliano DILICH, Moreno FURLAN, Samanta MILIO, Federico PADOVAN

Functions

  • supports the CdS Coordinators in the planning/planning phase of the educational offerings;

  • ensures assistance and information to students and faculty in the delivery of educational offerings;

  • collaborates with the Evaluation and Quality Control Office by supporting the alignment with the guidelines provided by it for the performance of activities related to the planning of teaching;

  • implements training and teaching offerings in management applications;
    provides technical-administrative support to all actors involved in the QA process of the CdS.

 

Segreteria Amministrativa:

Composizione:

Piero GABRIELLI (Segretario amministrativo), Gianfranco PROTTI, Lucia MOTTICA, Sabina DEGRASSI, Marisa SCIUCA.

Functions

  • manages activities necessary for the ordinary operation of the Department, as well as those necessary for the implementation of research and knowledge transfer activities (e.g., purchase of goods and services, contract management, assignments, project reporting, support to departmental bodies);

  • supports the Director in the implementation activities of the SUA-RD

Last update: 03-04-2024 - 08:51